Kanak-Kanak Menjadi Buruh Ketika Masih Kecil-Fuiyyoh


Pada tahun 1938 hampir 2 juta kanak-kanak dikerah untuk menjadi buruh atau pekerja bagi industri kilang dan ladang. Kejadian ini berlaku di Amerika Syarikat yang mana pada sekitar tahun tersebut mereka menggunakan kanak-kanak seusia 5-12 tahun sebagai pekerja sebuah industri kerana bayaran mereka cukup murah.

Namun pada tahun 1900, pengharaman menjadikan kanak-kanak sebagai buruh telahpun diharamkan. Alya nak kongsikan beberapa keping gambar yang dianggap sebagai kekejaman yang dilakukan terhadap kanak-kanak pada tahun tersebut.

Gambar Lewis Hein menjadikan bukti kekejaman yang dilakukan oleh pengusaha industri ketika itu. Beliau juga berusaha bersama National Child Labor Commottee memastikan kanak-kanak Amerika bebas menjadi buruh dan perlu diberikan pendidikan sewal usia









Sungguhpun bukti itu menjadikan yang kanak-kanak pada tahun itu terpaksa, namun dengan adanya orang yang mengambil berat terhadap kanak-kanak, maka kerajaan Amerika mengharamkan kanak-kanak untuk dijadikan buruh kasar semenjak 1900.

Alya pula terfikir situasi kanak-kanak dinegara kita pada ketika ini segelintirnya dijadikan bahan untuk meminta sedekah. Tidak kiralah dia s warganegara Malaysia ataupun tidak, tapi jika pelancong negara luar melihatnya pasti akan memikirkan kanak-kanak di negara ini seusia kecil menjadi pengemis.

SHARE ON:

Hello guys, I'm Tien Tran, a freelance web designer and Wordpress nerd. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae.

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment