Penternak Lipas Yang Jutawan-FUIYYOH

Alya nak bercerita mengenai seorang yang menjadi jutawan dek kerana menternak lipas secara komersil. Wang Fuming merupakan warga China yang menjadikan ternakan lipas adalah perniagaan utama beliau.
Beliau juga merupakan seorang pengkaji serangga yang memulakan ternakan ini semenjak 16 tahun lalu. Mengapa dia menternak lipas sedangkan lipas ini adalah perosak terutama kepada makanan. Ya, dia menternak lipas ini ekoran permintaan tinggi daripada farmasi dan perubatan tradisi China yang mana menggunakan lipas sebagai bahan mengubati pesakit.
Ekorang itu Wang serius untuk menternak lipas dan ianya adalah perniagaan utama beliau dan menjadi jutawan. Alya terpikir bagaimana mereka boleh menjadikan haiwan ini sebagai perubatan sedangkan di Malaysia haiwan ini adalah ancaman kepada makanan dan manusia. Geli la pula bila terbayang lipas berada dalam makanan.






SHARE ON:

Hello guys, I'm Tien Tran, a freelance web designer and Wordpress nerd. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium, totam rem aperiam, eaque ipsa quae.

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment